måndag 23 juni 2008

Blunda och klipp



Tänk att man inte kan få ha något ifred. Rådjuren drar fram tidigt om morgonen och har nu senast ätit av både rosor och flox. Sniglarna äter…ja det mesta. Det jag är mest arg över just nu är squashplantan som är som bortblåst där ur pallkragen, dom lämnade inte ett blad! Så jag gör det som måste göras….blundar och klipper. Jag har tagit över en av barnens plastspadar som jag fiskar upp snigeln på sen tar jag snigelsekatören ....blundar och klipper. Hua, jag ryser bara jag tänker på det, men det måste göras.
Lupinerna får stå ostört, tack å lov att det finns några rådjurssäkra kort. Lupiner är stora favoriter, luktar så härligt med sin peppriga/chokladiga/chiliaktiga doft. Tar man bort förställningarna efter blomning så sprider den sig inte helt vilt.



Nyponrosen är på sluttampen av blomningen.


Tips om du har en gardinknopp över!

8 kommentarer:

Malin - I min trädgård sa...

Ja de där jäklarna! Jag vågar inte klippa. Jag har en speciell snigel-tång (fd grilltång) som jag plockar upp dem med och sedan stoppar i en påse. När jag plockat så många jag kan hitta så lägger jag den hopknutna påsen i en annan påse och fryser in dem. Där får de ligga 2 dygn, och sedan slänger jag dem. Usch de är så äckliga de där jäkla sniglarna.

lottens vita och gröna sa...

hallå caroline!
döden dö ska dem, efter ett tag kommer du att vara så luttrad så du tokler när du gör det...är det mördarsniglar...jag har småjvlar ed skal...dom klämmer jag så det stänker nästan, hatar dom sååå, skönt att få ut lite frustration på dom stackarna, stick eller dö, det är budskapet, hehe!
oh vad härligt poetisk med shokladiga och peppriga lupindoften, ska nu ut och dofta, fniss! du kan inte mejla...fel på utkorgen...kan inte ringa mobil...hr slagit fel kod...så den låst sig, herregud...tabort allt tekniskt lotten kommer...men jag kan taemot mejl och så kan jag ju kommentera här, såru vet! ska vi ses på lör då? man bör nog vara där vid 9.30-40..hoppas på god jaktlycka hehehe!!! ska bli roligast att träffa dig!
varmastekramen lotten

Ann-Catrin sa...

Halloj!

Du här är en till som är så trött på rådjur.. igår när jag tittade till mina rosor så var nästan varenda en uppäten.. nästan så jag ville börja grina!
Sniglar har vi inte tack och lov.. men det är väl en tidsfråga!!
Härliga bilder..jag älskar oxå lupiner jag!!

kraam A-C

Marina sa...

Usch så frustrerande! Jag ahde nog blivit tokig om rådjur och sniglar tagit för sig av det jag odlar. Det räcker att fåglarna tar bären för att jag ska bli galen. Upp till kamp!

Solsjö - Under en vind sa...

Nej nej nej....du ska inte klippa dem! Då kommer andra sniglar fram och äter upp resterna och då blir de ännu starkare! Jag samlade mina i spannar förra sommaren och hällde salt på dem, då torkar de...sen slängde vi iväg dem långt från trädgården.
I år har det precis börjat komma sniglar, pga torkan som varit är där mindre...men de kommer nog om det fortsätter regna så här...

Vackra bilder från din trädgård iallafall! Allt har de inte förstört än...ler....

ha en go dag! Kramar!

Les Cotrions sa...

Lovely flowers! It's an explosion of colours! In Italy is now so hot that my poor flowers are suffering a lot! Watering them it's not enough!
Have a nice day!

Vale

Anonym sa...

Trevlig blogg! Jag har använt en helgardinstång med knopp och allt som trädgårdspynt. Det finns många saker man kan använda i trädgården.
Ha de bra!
Hälsn Huset på backen

P-lina sa...

Vacker trädgård du har!
Förstår det där med sniglar...bläää. Jag har hört att man inte ska klippa dom för deras ägg? eller småembryosniglar (hahaha)kan då komma ut i massor.... vet ej om det stämmer. Jag har grävt ned burkar i mina pallkragar som jag sedan fyllt med starköl. Går o vittjar varje dag...tar upp dom aspackade snilgalrna och kastar iväg dom långt från min tomt.Funkar bra faktiskt!

Ha en bra helg!